AZ EAP POZITÍV HATÁSAI A MUNKÁLTATÓ SZÁMÁRA

MUNKAHELYI STRESSZKEZELÉS ÉS JÓLLÉT NÖVELÉSE

Életünk legtöbb nehézsége kapcsolatainkból, személyiségünkből és a társadalmi elvárásokból fakad. Ezért az EAP három pillére a pszichológiai, a coaching (üzleti és életviteli), valamint a jogi tanácsadás.

Az EAP munkavállaló támogató program közel 100 éves múltra nyúlik vissza az USÁ-ban és bár hazánkban is legalább 10 éve létező munkahelyi juttatás, nagyobb érdeklődésre az elmúlt 1-2 évben tett szert. Hosszú múltja során a program sok átalakuláson esett át: a kezdetben intern jellegű, főleg az alkoholista és egyéb szerfüggőségtől szenvedő munkavállalók és családtagjaik megsegítését célzó program az ezredfordulóra egy kiterjedt munkahelyi wellbeing programmá vált, ahol a tanácsadási igények legtöbbjét a családi problémák, munkahelyi nehézségek és szorongásból, depresszióból fakadó életviteli és munkahelyi nehézségek tették ki. E helyzetek általános jellemzője, hogy korai szakaszukban még jól kezelhetők, kezeletlenül hagyva azonban idővel komoly nehézségekké alakulhatnak.

Egy korai szakaszban „elkapott” munkahelyi kiégés, egy örömteli, ugyanakkor szorongást keltő előléptetés, egy újra és újra megismétlődő veszekedés házastársunkkal vagy épp kamasz gyermekünkkel, amiben már tehetetlennek és kétségbeesettnek érezzük magunkat, egy igazságtalannak tűnő közúti büntetés, vagy egy peres vitában egy ügyvédi felszólítás mind olyan helyzetek, melyek erősen hatnak hangulatunkra, figyelmi és koncentrációs képességünkre, motivációnkra, emberi viszonyainkra.
Az EAP munkavállaló támogató program anonimitása lehetőséget nyújt arra, hogy anélkül kérjünk szakszerű segítséget, hogy emiatt bárki előtt kellemetlenül kelljen éreznünk magunkat. Legyen ez egy prezentáció vagy egyéb munkahelyi feladat miatt érzett átmeneti szorongás, vagy egy komolyabb pszichológiai probléma, melyet szeretnénk teljesen privát módon intézni, az EAP munkavállaló támogató program tanácsadói segítenek a nehézség kezelésében, vagy abban, hogy hol és milyen módon lehet a problémát megoldani.

A JELEN HR PIACI HELYZETRE ÉS PROBLÉMÁKRA SZABOTT MEGOLDÁSOK

Az EAP munkavállaló támogató program szolgáltatások fókuszában az elmúlt évtizedekben a munkahelyi stresszkezelés és munkahelyi jóllét álltak. Mára azonban az EAP megérett egy újabb paradigmaváltásra. Az Y generáció, a rohamos digitális fejlődés és az ipar 4.0 korában az EAP a vállalatok életében egy sokkal tágabb lehetőséget kínál: a vállalat előzetesen felmért és valós igényeire szabva, a program egy integráns munkaerő fejlesztő és egyben munkaerő megtartó szervezetfejlesztési és HR eszköz lehetőségét rejti magában.
A pszichológiai és jogi tanácsadás mellett az EAP harmadik pillérét a coaching képezi. A munkaerőhiányból fakadó nehézségek ma általános munkaerőpiaci jelenségnek számítanak. Az EAP bevezetésével, a coaching és az önfejlesztés nem csak felsővezetők számára válik elérhetővé, hanem lehetősége nyílik a vállalat szakembereinek és középvezetőinek is munkahelyi kihívásaikhoz anonim módon kérni támogatást.

Várható hatások:

  • alacsonyabb fluktuáció
  • munkahelyi teljesítmény növekedése
  • munkavégzés hatékonyságának növekedése
  • lojalitás növekedése
  • elköteleződés növekedése
  • harmonikusabb munkahelyi viszonyok
  • kompetensebb középvezetői réteg